Kerkelijke Provincie Keulen
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Utrecht
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hagiografie van de Heilige Sint Loyats

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Nikolaj Rostov
Overleden
Nikolaj Rostov


Aantal berichten : 1123
Registration date : 04-07-08

Hagiografie van de Heilige Sint Loyats Empty
BerichtOnderwerp: Hagiografie van de Heilige Sint Loyats   Hagiografie van de Heilige Sint Loyats Icon_minitimeza apr 09, 2011 3:58 pm

Citaat :

Hagiografie van de Heilige Sint Loyats Loyats


Vader Loyats, priester van Canterbury, de grondlegger van de Order van St. Jerome (Sint Sophronius Eusebius Hiëronymus), is hier gepresenteerd voor canonisatie als Bouwer van de Kerk. Zonder het werk van vader Loyats zou bij de constructie van de Artistotelaanse Kerk op Engelse bodem zeer grote vertragingen hebben opgetreden.

Een leven gewijd aan Jah


Het vroege leven van Loyats is gehuld in mysterie. Op 12 december 1428 werd hij geboren in het vissersdorpje Dover, in het graafschap Sussex, Engeland. Loyats was een toegewijde visser. Hij spendeerde de meeste van zijn dagen in zijn kleine vissersbootje ver van de kust om de beste vis te vangen, welke hij altijd deelde met zijn naasten.

Terwijl hij zijn dagen spendeerde als gewone visser, maakte Loyats er geen geheim van dat hij God lief had, nog zijn intenties voor de toekomst.

Citaat :
Ik wordt Loyats genoemd, Ik ben een nederige visser en hoop dat ik niet meer doe dan de wil van God.

Loyats hoorde steeds de weg van de Kerk roepen tot op hem. Echter, Loyats erkende dat alleen De Almachtige zijn toekomst kon zien. Toen hij gevraagd werd om zich bij de Kerk te vervoegen antwoordde hij:

Citaat :
Dat is inderdaad mijn intentie, maar ik zal het pad lopen dat de Heer voor me plaatst, moge het in dienst zijn van de Kerk of anderzijds.

Loyats was ook zeer bedreven in de discipline van de kunsten. Zowel in Dover en Canterbury creëerde hij de eerste zegels voor beide steden. Later richtte hij het College van de Heraldiek van Engeland op. Hij gebruikte zijn vaardigheden om de wapenen van vele geestelijken in heel Engeland. Helaas, vele van zijn originele werken zijn verloren gegaan over tijd, maar kopieën van zijn werk zijn nog vindbaar:

Hagiografie van de Heilige Sint Loyats Doverseal2

Parochie van Canterbury


Ondanks Loyats’s liefde voor zijn geboorte stad Dover en de liefde voor zijn naasten aldaar, reisde hij af naar Canterbury en was daar geïnstalleerd als priester van zijn Parochie.

Door zijn betrouwbaarheid, eerlijkheid en vriendelijke uitstraling, ontving hij vlot de gunst van het volk van Canterbury, zoals hij ook had gedaan in Dover.

Vanwege Loyats’s sterke persoonlijkheid en zijn aanspreekbaarheid, vele van de clerus in Engeland volgde het voorbeeld van vader Loyats wanneer zij hun eigen parochies startte in hun eigen steden en dorpen.

Het wonder van de vis


Toen vader Loyats voor het eerst aankwam in Canterbury stad om als priester te dienen, realiseerde hij dat de vissers van de stad er een zware dobber aan hadden. Een vissersman zelve, Louats was erg bezorgt over hun lot. De vissers gingen elke dag met hun boten op pad, of stonden op de wal met hun lijnen, maar elke dag kwamen de vissers terug met lege handen.

De vissers van Canterbury konden zichzelf niet onderhouden, en konden niets tonen van hun dagelijkse arbeid. De inwoners van Canterbury leden zonder het eten van vis en het versterken van het verstand.

Vader Loyats bad onmiddellijk tot Jah en die nacht in zijn slaap had hij een visioen. In zijn visioen zeilde hij uit op zee. De boot werd gestuurd, niet door zijn eigen riemen, maar door een goddelijke hand. Toen de boot stopte zag Loyats een school vissen zwemmen onder zijn boot.

The volgende dag leidde vader Loyats zelf de vissers van Canterbury uit over zee naar de plaats die hij had gezien in zijn visioen. En inderdaad, die dag werd er meer vis gevangen dan ooit tevoren door mannen en vrouwen van die stad. Het was door vader Loyats’s miraculeuze visie dat de vissers van Canterbury nu zichzelf konden voeden en zelfs nog vis over hadden om te verkopen.

De orde van St. Jerome (Sint Sophronius Eusebius Hiëronymus)


Hagiografie van de Heilige Sint Loyats Jerome

Gedurende deze tijd was er weinig structuur in the Aristotelaanse Kerk. Loyats zag vroeg de nood in dat de Kerk zich moest organiseren. Vader Loyats realiseerde de eerste religieuze orde van Engeland, de orde van St. Jerome, in Holland beter bekend als Sint Hiëronymus van Stridon. De gegeven taak van deze Orde zijn vertalingen en het brengen van de kerkleer aan de burgers van Engeland.

Vader Loyats zelve was persoonlijk verantwoordelijk voor het vrijgeven van ontelbare documenten ten bate van de Engelse gelovigen. Hij bracht de werken van de kerkleer naar de Engelse bodem in additie tot de Canon wet en de sacramenten. Het was door zijn Orde dat werken nog immer worden vertaalt en worden gepresenteerd aan de Engelse gelovigen.

De dood van vader Loyats



Op de eerste dag van mei, 1454, werden de Engelse gelovigen geschokt door het nieuws dat vader Loyats ziek was geworden. Bodes, welke deze verontrustende tijdingen bij zich droegen, verspreide zich vanuit Canterbury en berichten dat deze grote man was geveld foor een slopende ziekte.

Loyats behield zijn geloof in God zelfs toen de ziekte zijn lichaam verzwakte:

Citaat :
Ik zal geen doktor zien en zal de Heer bezoeken als hij eenmaal gedaan is met me hier en Hij me roept tot Hem.

Ik zal doorgaan met wat weinig inspanning ik kan, het voorbereiden van de mis en werken in mijn molen, maar ik kan niet garanderen hoe lang ik nog hiertoe in staat ben. Wees niet bang, want jullie zien me weder op die dag dat de Heer jou tot zich roept. En tot dan zal ik over u waken…op mijn manier.

De toenmalige burgemeester van Canterbury, Madmaxhammer, toonde de liefde voor de priester aan door opdracht te geven om een beeld in Loyats’s gelijkenis op te richten op het plein voor de Kerk. Echter, vader Loyats weigerde:

Citaat :
Zelfs een beeld zou te veel zijn, van diegene waarvan ik zou willen dat ze me kennen, kennen me al, en als het een beeld vereist om anderen te laten vragen over me of met me te spreken, dan zouden ze hun tijd beter spenderen om andere conversatie onderwerpen te bezigen.

De getuigenissen


Vader Mecchio van Canterbury schreef:

“In mijn eerdere ervaringen met Vader Loyats, heeft hij niets minder dan deugdzaamheid en geloof laten zien.

Als mijn mentor, heb ik veel over zijn leer te zeggen terwijl ik werkte aan mijn wijding. Hij leerde me de rangorder van het priesterschap in zijn gewaardeerde positie en het respect voor mijn mede broeders en zusters in het geloof.”


Vader Ecthelion van Dorchester schreef:

“Loyats was een geweldige man, en je kunt niet echt zijn vrijgevigheid en eerlijke geest doorgronden zonder hem gekend te hebben. Hij was een man wiens geloof doorscheen in zijn dagelijks leven. Hij was nooit te druk om een helpende hand te bieden aan diegenen die het nodig hadden, ongeacht wie ze waren.

Ik helaas hem nooit ontmoet, maar voerde correspondentie met hem vanuit verschillende steden. Hij was welbespraakt, hij had een diep geloof, had hij een gave voor het uitleggen van de mysteries van het geloof aan anderen, en hij was gelieft. In alles, zag hij de zegeningen die Jah had gegeven aan hem, en hij deelde ze met anderen.”



Madmaxhammer schreef:

"Loyats ... Uw indruk zal nooit hier nooit gevult worden in Canterbury. U bent een van onze grondleggers en verdient een ereplaats in die kerk die je bouwde.

Verder heb ik je volledig genomineerd en moge je naam in aanmerking komen voor heiligverklaring.

Heer, houd Vader Loyats dicht bij U, hij is een de beste die wij U te bieden hebben.”



Dragonflame schreef:

"Hij was een zeer betrouwbare man en een werkelijk geweldige vent, hij was zeer toegewijd aan de Kerk en deed alle mogelijke moeite om dingen gedaan te krijgen, iets waarin niemand hem kan overtreffen.

Zijn genialiteit werd geëvenaard door zijn populariteit, hij was misschien wel een van de meest invloedrijke mensen op deze wereld, hij beïnvloede niet alleen de Kerk als geheel, zijn enthousiasme en vrolijkheid besmette ons allemaal en de dingen die hij gedaan heeft spelen nog immer een zeer belangrijke rol in het leven van vandaag.

Het is wellicht door hem, geen bisschop, aartsbisschop noch Kardinaal, dat de Kerk overleefde in Engeland ....”



Moeder Arynna van Dartmouth schreef:

“Hij was altijd bereid om een naaste te helpen, zelfs een vreemdeling die hij nooit had ontmoet. Vader Loyats was altijd bereid om hulp en advies te geven, wanneer gevraagd. Hij ging deed alles wat in zijn vermogen lag om diegenen die het nodig hadden te helpen.”


Drrino schreef:

“Voor mij persoonlijk was Loyats een vriend en een ideaal om te proberen te bereiken. Zelfs voordat hij een priester werdt was Loyats als een vader voor de stad van Dover. We vroegen hem altijd om hulp en hij was er altijd voor iedereen. Nimmer koesterde hij een wrok en er was geen kwaadaardige bot in zijn lichaam. Loyats, en de herinnering aan hem, zijn een rolmodel voor mij, maar een welke ik weet die ik nooit kan bereiken.”


Anto_Capone, Hertog van Cornwall schreef:

“Loyats was een dierbare vriend van mij, ik kende hem goed zelfs voordat hij een priesterwas! = D

Geweldige vent, ik mis hem.”



Zamorak schreef:

“Hoewel ik hem niet kende, weet ik van wat ik gehoord heb dat hij een groot man voor alle burgers van Sussex. Ik steun dat hij een heilige wordt gemaakt!”


Selene schreef:

“Toen ik nog een jonge boerin was ontving Vader Loyats een boot als een toevallige gebeurtenis. Hij koos ervoor om deze aan te bieden aan de eerste jonge inwoner of boer voor 80 ponden. Ik nam zijn het aanbod aan en heb veel waardering voor het gulle begin. Niet een groot ding maar ik denk dat het typisch is voor zijn vrijgevigheid. Terwijl hij stervende was nam hij de tijd om er zeker van te zijn dat de stad een adequate voorraad van meel had voor een tijdje.”


Gwendalyn schreef:

“Ik weet dat op zijn sterfbed hij zijn goede werken vervolgde. Hij sleepte zich van zijn bed om elke dag te werken en verkocht zijn meel aan het gemeentehuis voor zo goedkoop als toegestaan. Met gelden zo verwonnen kocht hij buitensporig prijzige goederen van de markt op en verkocht deze voor de laagste prijzen. (Op dat moment was het het graan te duur was, dus hij betaalde 4-4.50 en verkocht deze voor 2) Ik denk dat hij ook deed hetzelfde met vis en brood om de armen te voorzien.”

Gedrag regels


“De politiek van de mens heeft geen plaats in het leven van een man van God.”

“Niemand, zelfs niet de Almachtige, die de macht heeft, zou, of zou willen je te dwingen om iets te doen tegen je wil. De Universele en Heilige Roomse Aristotelische Kerk is een kerk van vrijwillige gelovigen, niet van poppen en meesters.

“Aristoteles leert ons dat een man moet worden gemeten door zijn eigen zelfbeeld niet het beeld van anderen voor een man.”



Relikwieën: Het stoffelijk overschot van Vader Loyats rust in de Kerk van Canterbury. Ook gehuisvest zijn er de overblijfselen van zijn vissersboot. In de hallen van de orde van St. Jerome is het zegel dat hij vervaardigde voor de officiële documenten (zie afbeelding hierboven).

Beschermheilige voor: vissers; vertalers

Loyats van Canterbury werd officieel heilig verklaard op 25 maart 1455. Dit, zijn hagiografie, is dogma van de Universele Romeinse Aristotelische Kerk.

Vertaalt door Anthonis Philippe Nicolas de Ligne
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hagiografie van de Heilige Sint Loyats
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Vertaald]Hagiografie van de Heilige Marie-Madeleine
» Hagiografie van Sint Thomas
» Hagiografie van Sint-Bernardus
» Hagiografie Sint-Nicolaas
» Hagiografie van Sint-Dominique

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: De Bibliotheek :: Scriptorium-
Ga naar: