Kerkelijke Provincie Keulen
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Utrecht
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 niet-dogmatische gebeurtenissen - De preek van Neajdalf

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Nikolaj Rostov
Overleden
Nikolaj Rostov


Aantal berichten : 1123
Registration date : 04-07-08

niet-dogmatische gebeurtenissen - De preek van Neajdalf Empty
BerichtOnderwerp: niet-dogmatische gebeurtenissen - De preek van Neajdalf   niet-dogmatische gebeurtenissen - De preek van Neajdalf Icon_minitimedi apr 26, 2011 1:41 pm

Citaat :
De preek van Neadjdalf

Een poosje geleden, ik had zojuist mijn zondaagse mis gezegd, toen plots een menigte, een beetje luidruchtig voor deze gekroonde plaats, een verschrikte man naar de voet van het altaar wierp.

Mijn dorpelingen spraken allen door elkaar heen, maar ik begreep al snel dat, als zij mij deze buitenlander hadden gebracht, hij voor hun is bezeten. Hij zei dat het zijn eerste verbinding met zijn computer was en dat hij Faq zocht of op z'n minst een gids, om het te helpen starten.

De arme stakker naderend, zag ik meteen dat hij voor deze de eerste keer was dat hij een Aristotelische priester zag, of op z'n minst een slechte mening over hen had.

- Goedendag mijn zoon, ik ben, Neajdlaf, de priester van dit dorp,
Wat moge uwe naam zijn?

- Men noemt mij Newbie, in tegenstelling tot mijn schijn ben ik een elfen tovenaar, op zoek naar de Oudheids Ring.

Een dorpeling sprak toe:
- U ziet het goed mijn vader, men moet de Inquisitie roepen, of de duivels uitdrijvers, hij wordt bezeten dat zeg ik u.

- Rustig mijn zoon, de Inquisitie heeft andere katten te zwepen, zijn doel is tegen erkende ketters te strijden en niet om diegenen te verbranden die een beetje de weg kwijt zijn. Ik weet dat sommigen zeggen tegen kinderen dat als ze niet hun groenten op eten, dat de gemeene Inquisitie komt, maar dit is beslist zijn doel niet. Wat betreft aan de duivels uitdrijvers, laten we eerst afwachten en zien wat van onze vriend te vertellen heeft.

De zwerver, die in die tijd alleen nog maar meer afdwaalde, schreeuwde:
Legt iemand mij nog iets uit? En kan er niet iemand een beetje vertrouwen in mij hebben?

- Alles op zijn tijd mijn zoon. Om u een elfen tovenaar te noemen moet u werkelijk een grote slag op uw hoofd gehad hebben. Maar luister eerst eens rustig naar de geschiedenis van de koninkrijken. "In den beginne was er slechts God, onbewegelijk en vol van liefde, hij heeft het heelal gemaakt en een reeks wonderen vervuld om tot de schaping van de dieren, de planten en menselijk te komen. Dus u bent of een plant, ofwel een dier, ofwel menselijk.
God schonk het woord slechts aan de mens en aan een Schepsel zonder Naam die de mensen probeert af te drijven van het goede, en deze te bederven. Dus aangezien u alleen dit schepsel niet kunt zijn dat slechts de vorm van de schaduwen heeft, kunt u slechts menselijk zijn.

Ik zie het, maar, als ik dat wil kan ik toch tovenaar zijn? antwoorde de buitenlander scherp.

- U kunt kunstjes maken om de bevolking op te vrolijken maar geen enkele menselijk heeft magie in hem. Weliswaar schijnen bepaalde mensen ongelofelijke dingen verwezenlijkt te hebben, maar het is dankzij hun vertrouwen in God en niet een willekeurige heidense magie.

- Jaja, maar Mozes dan? Hij heeft toch magie gebruikt, niet? Kijk! Daar heeft u niet van terug?

- Ik ken die Mozes niet, ik heb er wel teksten over gelezen, maar die waren er voornamelijk om de oude mensen met te vermaken, zoals de geschiedenis van Noach en andere oude teksten die soms circuleren.

- Zij staan toch allen in de Bijbel, niet?

- Niet in die van de officiële Kerk van de koninkrijken in elk geval. Ik ga u onze geschiedenis in enkele woorden vertellen: "God schiep het heelal. In het heelal, creëerde hij de wereld. En hij bevolkte de wereld met verschillende soorten schepsels. Maar elke soort geloofde zich verkozen van God, behalve de menselijke soort, want zij kenden het nut van het leven: de liefde. God beloonde de mensen door ze "Zijn kinderen" te noemen. Maar de kinderen van God gaven aandacht aan de zonden, aangemoedigd door een van de schepsels die aldus door God werden verworpen, God gaf deze geen naam. God strafde Zijn kinderen door hun stad te vernietigen, en zij verspreidden zich. De straf niet begrepen, vonden zij alle soorten goden uit. God, om aan de mens het nut van het leven te herhalen, vertrouwde Zijn bericht aan Aristoteles toe. En dit bericht vond zijn perfectie met Christos (soms benoemd Jiésu Christos). "

De zwerver vroeg toen of hij alles moest vergeten wat hij kende.

Ik probeerde dus om antwoord te geven op zijn vraag: "- Als hetgeen wat u gelooft geen enkele verhouding heeft met de geschiedenis van de Koninkrijken en als u onze historische waarheid wilt integreren, zijn er inderdaad veel dingen om te vergeten.
Het eenvoudigst is soms alles in een dag te vergeten en alles op een rij te zetten met de teksten van de Koninkrijken. Vergeet niet dat u slechts nog een zwerver bent en dat u nog veel te leren heeft voor dat u een geleerde kan zijn.

Onze godsdienst draagt de naam van "Aristotelische Geloof en is van aard Aristotelisch, deze Kerk inspireert zichzelve met de geschriften van Aristoteles, de Koninkrijken en Christos inspireert zichzelve hiermee. Haar bericht is om dichter bij God de Schepper te kunnen komen, dan zullen we dichterbij het geluk en de aristotelische vriendschap moeten komen. Deze vriendschap is geen afgetoomde vriendschap maar een vriendschap die bepaalde regels eerbiedigen, waarvan voornaamste is dat aan deze geen belangstelling getoond moet worden. Natuurlijk zijn er verscheidene soorten vriendschappen, maar u zult dat in onze bibliotheken vinden of zelf ontdekken.

Er is in elk dorp een burgemeester die zich met politiek en het beleid van de stad en vooral van zijn handel bezighoudt. Er is eveneens een priester die zich met godsdienst en het beleid van het vertrouwen van de parochianen bezighoudt.
De priester en de burgemeester moeten goed samenwerken, om het leven van de burgers in zo goed mogelijke banen te lijden. Als een van bijde, een van zijn taken niet vervult, dan kan de andere hem completeren. Daarom houden sommige burgemeester zich met het geloof bezig en sommige priesters zich met politiek.
Hoger geplaatst heeft u de Graaf voor de politiek en de Bischop voor de godsdienst, maar u zult dat zelf allemaal ontdekken, net als de wetten worden gekozen tijdens de verkiezingen, worden de religieuze gidsen gekozen door de hiërarchie van de Kerk. En daarom, als de burgers de priester willen benoemen als burgemeester, is dat geheel mogelijk zolang, onder toezigt van de Kerk, deze maar zijn functie zal blijven uitoefenen als leider van de parochie."

De zwerver scheen het begrepen hebben.
- Ah ja, ik zie het, het is mij reeds duidelijker, en voor de rest die ik moet doen? Om te eten? Om mijn brood te verdienen?

- Dat, mijn zoon, is niet mijn domein, maar zie hier een lijst van documenten die u uw plaats zullen helpen vinden.

Lijst der geschriften

- Bedankt mijn vriend, ik ga kijken of ik mijn weg kan vinden, zei de zwerver tijdens het pakken van zijn zak en zijn beurs. Ik ga meteen contact met de dorpelingen in de taverne opnemen om hun aan te tonen dat ik niet word bezeten en dat zij mij hun vertrouwen kunnen geven.

Ik glimlachte toen ik hem zag weglopen, en ik schreeuwde hem toe:
- Aarzel niet om met me indien nodig contact op te nemen.

Ik heb later vernomen dat de zwerver een grote heer was geworden en dat, als hij niet met de Aristotelische Kerk minstens had overeengekomen, hij geen idee had gehad wat hij nu wel of niet moeten doen had.
Hij maakte zijn keuze in kennis van oorzaak en niet om plezier aan de demonen van Hel te doen.


926 ap JC, uit de geheugenis van priester Neajdalf.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
niet-dogmatische gebeurtenissen - De preek van Neajdalf
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Oud, maar niet versleten
» VERHUIZING VAN DE INQUISITIE NAAR ROME (niet het tribunaal)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: De Bibliotheek :: Scriptorium-
Ga naar: