Kerkelijke Provincie Keulen
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Utrecht
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 [Vertaald]Apostel Titus

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Nikolaj Rostov
Overleden
Nikolaj Rostov


Aantal berichten : 1123
Registration date : 04-07-08

[Vertaald]Apostel Titus Empty
BerichtOnderwerp: [Vertaald]Apostel Titus   [Vertaald]Apostel Titus Icon_minitimema aug 25, 2008 11:57 am

Apostel Titus. De eerste Paus

Titus werd in Galilea, vlak bij het meer van Tiberias geboren. 10 jaar voor de geboorte van Christos. Hij groeide op in een familie van vissers. Hij had een gelukkige jeugd. Zijn vader kon zijn familie goed te eten geven. Hij had een goed leven zonder veel luxe
Hij groeide op tot een sterke man. Men zei over hem dat hij een rots was waar men op kon rusten.

Op 12 jarige leeftijd gaat hij samen met zijn vader vissen. Zijn warmte toewijding en kracht werden bekend in de hele regio. Titus leefde voor zijn familie en de vis vangst. OP 18 jarige leeftijd trouwde hij met een meisje uit zijn dorp. Maar tot hun spijt kwam er in dit huwelijk geen kind. Titus werd verbitterd. Hij had graag een zoon gehad waarmee hij de zelfde goede band had als met zijn eigen vader.

Toen hij ergens in de 20 was, ontstond er onrust door de bezetting van de Romeinen. Ze wilden dat de vissers van Judea hen overvloedige vis inleverden als belasting zodat zij het konden exporteren..
De vissers van Tiberias gingen op weg naar Jeruzalem om te klagen. Onderweg kwamen ze andere groepen vissers tegen. Zo kwam een grote groep aan bij het paleis van de vertegenwoordiger van Rome. Dankzij zijn gestalte en zijn reputatie werd Titus de vertegenwoordiger van de vissers. Vastberaden en zonder geweld onderhandelde hij met de Romeinen op. Hij sloot een goed compromis. Hij verenigde de vissers en hij werd de coördinator. Deze ervaring was zeer nuttig voor hem.

Op een mooie dag kwam er een vreemdeling in het dorp. De man sprak prachtig met veel charisma. Titus, die zich nooit had geďnteresseerd voor godsdienst was onder de indruk van de redevoering van deze man, en de woorden van Christos. Ze discussieerden langdurig bij het meer. Christos begon van Titus te houden omdat hij oprecht was, eenvoudig en een zuiver hard had. Hierdoor werd Titus een van de apostelen van Christos

Om Christos te volgen moest Titus scheiden van zijn vrouw. Omdat dat ze geen kinderen hadden gekregen hadden ze alles uit het huwelijk gehaald wat er in zat. Ze konden er beiden niets aan doen. Hij vroeg advies aan Christos. Die deelde zijn menig en stemde er mee in. Toen ze gescheiden waren gaf Titus zijn vroegere vrouw de helft van hun bezittingen en het huis. Titus ging op weg.

Jaren lang was hij metgezel van Christos. Altijd dienstvaardig en discreet. Hij had altijd een glimlach en werd geëerbiedigd door de andere apostelen.


Christos sprak tot Titus
“Kom hier mijn vriend Titus. Jij bent sterk en krachtig. Je kan mij helpen de gemeenschap te dragen. Jij zal mijn tweede zijn. Ga heen Titus jij titaan. Het is met de hulp van jou kracht dat ik een grootse kerk zal bouwen.”


De verwijdering van Christos was een schok voor Titus, net als voor de anderen. Trouw aan zijn reputatie als rots waar men op kan bouwen beleef hij opgewekt en ernstig. Hij werd een steun voor zijn reisgenoten. De apostelen gingen snel uit elkaar. Ieder ging een eigen kant op om de lessen en woorden van te verkondigen. Vlak voor de scheiding gaf Christos aan de apostelen een ring met een paarse steen die moet hen helpen herinneren aan hun vriendschap en hun taak. De ring van Daju werd gegeven aan Anaclet. Een Jonge man die de vriend van Titus en Samoht. Titus nam de belangrijke beslissing om naar Rome te reizen. Hij ging niet alleen. Samoht en Anaclet volgden hem op zijn reis.

In Rome kochten Titus en Samoht een huis op het platte land vlak bij de Tiber. Ze zette zich in ten dienste van de boodschap van Christos. Overdag vissend en s nachts prekend kreeg Titus enkele volgelingen. Hij concentreerde zich op de mensen die de boodschap van Aristoteles al kenden Hij bracht hen de boodschap en onderwees hen. Vele veranderde van richting en gingen naar Samoht die een verering had opgezet. Titus vervolgde zijn weg als een rots die van de helling rolt en alles met zich mee neemt

Op een dag at hij met vrienden waaronder ander apostelen toen er een bijzondere gebeurtenis zich voor deed. Samoht las een bericht voor van Paulos. Hij vond dat het belangrijk was om een leider te kiezen. Iemand herinnerde hen er aan dat Christos uitdrukkelijk Titus had aangesteld maar niet iedereen was het daar mee eens. Titus zweeg en opende de een raam. Er vloog een duif binnen. En fladderde rond. Hij had kruiden en takken van basilicum bij zich, de specerijen van een koning. Hij legde dit op het hoofd van Titus. Iedereen wist dat dit het teken was van het geestelijk koningschap van Titus was. Titus stond op en zei:


"Mijn vrienden, mijn broeders. Ik ben geen koning ik ben slechts een dienaar van de zeer hoog. En elke macht wordt slecht erkent door een paar"

Waarop Samoht antwoordde: "Titus, jij bent onze geestelijke koning. Iedereen hier zal dat erkennen. Onze gids, onze rots van wijsheid, onze vader, onze Paus"

Hierdoor werd Titus de eerste “Paus” de Paus van de kerk. Hij vervult deze taak met vurigheid en nederigheid. Hij stuitte op andere machten die jaloers waren op zijn voorrecht. Deze hielden vast aan hun oude godsdiensten om het volk afhankelijk te houden. Maar het aantal Artistotelaren bleef onophoudelijk groeien Dankzij het werk van de apostelen die door Titus werden geleid.

Door dit proselitisme sloten de Romeinen Titus op wegens verstoring van de openbare orde. Hij verbleef jaren in de gevangenis. Om dat de Romeinen ban waren dat hij zou sterven en een martelaar zou worden stelden ze hem voor om deel te nemen aan het circus in ruil zouden ze zijn enkele van zijn vrienden vrijlaten. In het circus werden negen enorme kruisen opgezet. Elk woog meer dan 100 kilo. Er was er een voor hem en acht voor zijn vrienden. De keizer zei dat tegen Titus dat voor elk kruis dat hij uit de grond zou trekken en van zijn vrienden zou worden vrijgelaten. Hij slaagt er in om acht kruisen omver te trekken behalve de zijne. Hij kon zich nauwelijks staande houden. Titus verlaat de gevangenis ondersteund door soldaten. Hij is zwak, uitgemergeld en ziek. Zijn vrienden herkennen hem nauwelijks als “De rots van Daju.” Samoht ziet hem aankomen en ondersteund hem en zet enkele stappen samen met hem. Titus zegt dan deze woorden:


"Laat mij tegenover mijn maker sterven "

Samoht ging aan de kant. Titus hief zijn hoofd op en keek naar de zon

Mijn God, Ik kom naar u toe. Vergeef mij dat ik mijn taak niet heb kunnen volbrengen.

Toen stierf hij.
Samoht hield zijn lichaam tegen en legt hem op de grond. Zijn Lichaam werd vervoerd naar een heuvel aan de buitenkant van Rome en begraven. Op deze plaats werd een koninklijke kerk gebouwd. De eerste Aristotilische basiliek.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
[Vertaald]Apostel Titus
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Vertaald]Hagiografie van de Apostel Paulos
» [Vertaald] 21 lessen van Christos
» [Vertaald]Deel II: Voorgeschiedenis; De Straf
» [Vertaald]Deel II: Voorgeschiedenis; De Exodus
» [Vertaald]Deel II: Voorgeschiedenis; Het Heidendom

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: De Bibliotheek :: Scriptorium-
Ga naar: