Kerkelijke Provincie Keulen
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Utrecht
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hagiografie van Sint Galadrielle, de Aartsengel

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Nikolaj Rostov
Overleden
Nikolaj Rostov


Aantal berichten : 1123
Registration date : 04-07-08

Hagiografie van Sint Galadrielle, de Aartsengel Empty
BerichtOnderwerp: Hagiografie van Sint Galadrielle, de Aartsengel   Hagiografie van Sint Galadrielle, de Aartsengel Icon_minitimema mei 30, 2011 10:06 am

Citaat :
Deze tekst is een vertaling van een oud geschrift dat al vele jaren in de bibliotheek van een Grieks eiland lag. De auteur is onbekend en in de vertaling zitten vele uren werk omdat het perkament in een zeer slechte staat werd ontdekt.

Hagiografie van Sint Galadrielle, de Aartsengel

De zwarte jeugd

Galadrielle werd geboren in zeer moeilijke tijden, toen de stad Oanylonië werd uitgeleverd aan de zonden. Haar familie behoorde tot degenen die beweerden de sterkste te zijn in de stad. Haar familie beheerste de handel in koeien en liet op alle mogelijke manier haar superioriteit over anderen gelden. Gevangene in een huis op een heuvel met uitzicht over Oanylonië, groeide Galadrielle op. Galadrielle was een kind dat op de zolder van het huis gevangen werd gehouden en in de donkere kamer wachtte ze op slechts twee maaltijden, die van de lunch en de maaltijd, die bij haar werden gebracht. Van Jah wist ze niets tijdens haar kindertijd. Hij was alleen voor haar bekend uit de geschiedenis van de stad en dan alleen omdat Zijn naam werd gebruikt in passages waar er werd gesproken over Oane. Over Oane werd enkel vertelt dat het een sterke man was die op het laatste werd verbannen door zijn eigen broeders en zusters die een stuk zwakker waren. Toch veranderde dit alles voor haar. Terwijl de knecht haar de lunch bracht, zoals dit gebruikelijk was, nam hij voor haar ook een stapel boeken, zoveel boeken had Galadrielle nog nooit gezien, en een aantal kaarsen zodat ze de boeken kon lezen. Ze leerde zichzelf lezen en merkte al gauw dat op de zolder nog vele andere boeken lagen. Op een dag, toen ze klaar was met het lezen over geneeskrachtige planten en op zoek was naar een nieuwe studie vond zij een boek, erg versleten, met maar weinig pagina's. Het heette "De Gids". Dit boek vertelde het ware verhaal van Oane en over de creatie van de stad. Het was toen dat Galadrielle Jah leerde kennen. Vanaf die dag bad ze elke dag een beetje voor Jah en op de zondag bad ze nog veel meer voor Zijn Gemeenschap. Ze bad zelfs nog meer als de meeste burgers in Oanylonië.

De bevrijding

Op een dag werd ze wakker van een luidde klap. Het huis werd opnieuw aangevallen. Op haar hoogtepunt was de stad uitgegroeid tot een knekelhuis waar anderen, die de liefde van Jah vergeten waren, elkaar doodden en ontucht pleegden. Nu stonden ze voor de deuren van het huis van de familie van Galadrielle. Terwijl het hele gezin en de huishouding werden verkracht en vermoord verschool Galadrielle zich boven op de zolderkamer en heeft zij de gehele tijd gebeden. Na enkele dagen van verschuilen en niets te hebben gegeten kon ze eindelijk de zolder en het huis verlaten. Ze doorzocht het huis om te zien of er nog iets te vinden was, maar er was niets meer. Alles was vernietigd. Ze ontsnapte naar de bergen waar ze voor een tijdje kon overleven en op krachten komen voordat ze terugkeerde naar de stad. Daar ontdekte ze mensen die, net als zij, nog geloofden in Jah en Zijn Liefde. Samen met hen hielp ze hen die niet meer voor zichzelf konden zorgen of die door de maatschappij als vuil werden behandeld. Ze gaf hen eten en drinken in slechts een oude, eenvoudige jurk. Gedurende deze tijd, terwijl ze de armen en zwakken hielp, werd zij het toonbeeld van nederigheid voor alle mensen die om haar heen waren.

De verlichting

Op een dag sprak Jah tot haar en vertelde haar over de aankomende vernietiging van Oanylonië. Het was toen dat de zeven prinsen van het kwaad aan Galadrielle bekend werden gemaakt. Niet lang daarna namen de zeven kwaadaardige prinsen de macht over in grote delen van de stad. Galadrielle behoordde tot het kamp van degene die nog geloofden in de Almachtige, in Zijn Liefde en Dankbaarheid. Galadrielle bevocht de zonden van velen met de nederigheid in haar. Tijdens de zes dagen van verwoesting bad Galadrielle samen met Raphael, Michael, Gabriel, Sylphaël, Georges en Miguaël tot Jah, evenals een handvol mannen en vrouwen die hen volgden. Tijdens deze zes dagen sprak Jah voor een tweede keer tot haar. De eerste keer was toen een vrouw op sterven lag wegens een gebrek aan voedsel. Hij zei toen tot haar:

- Galadrielle, van de zeven mensen die de belichaming zijn van de hoogste deugden ben jij degene met de meeste behoefte om deze vrouw te helpen en haar te helpen overleven. Hiervoor zal je beloond worden.

Tijdens de daarop volgende twee dagen spaarde Galadrielle haar eten uit de mond voor de vrouw en zorgde ze er zo voor dat de vrouw het overleefde. De derde dag sprak Jah opnieuw tot haar en zei:

- Galadrielle, van de zeven mensen die de belichaming zijn van de hoogste deugden ben jij degene die geen rijkdommen beheerd en deze enkel wenst te delen met hen die het nodig hebben. Daarvoor zul je beloond worden.

Galadrielle, die op een gegeven moment niets meer had dan enkel haar eigen jurk, gaf ook deze op aan een vrouw die hem meer nodig had als zij. En alle mensen die samen waren gekomen spaarden allen een beetje eten op om aan hen te geven die het nodig hadden. De zevende dag kwam en de grond scheurde open en vlammen kwamen uit de aarde om de gehele stad te overspoelen. Galadrielle, de zes anderen en de mannen en vrouwen die met hen mee waren gegaan vluchtten naar een heuvel om getuige te zijn van de ramp die zich voltrok. Dit was het moment waarop het licht op hen viel. Galadrielle, Raphael, Michael, Sylphaël, Gabriel, Georges en Miguaël hadden de hoogste eer om zichzelf Aartsengelen te noemen vanwege de nederigheid en de deugd die zij getoond hadden. De mannen en vrouwen die al die tijd met hen mee waren gegaan werden verheven tot Engelen omdat ook zij hadden bewezen berouw te hebben voor de vele zonden die waren begaan in Oanylonië en omdat zij hadden laten zien dat de Liefde van Jah in hun harten was.

De Aartsengel

Vanwege haar nederigheid en haar instandhouding werd Galabrielle de Aartsengel van de nederigheid en belichaamde zij één van de zeven deugden die Jah aan de mensen had geschonken om het Schepsel Zonder Naam te bevechten. Galadrielle voerde ijverig de opdrachten uit de Jah aan haar toevertrouwde. Tijdens de vroegere dagen tot aan de geboorte van Aristoteles ging de mens enkel nog door het heidendom. Maar met de geboorte van de profeet Aristoteles veranderden er vele dingen en werden veel mensen geinspireerd om het pad van de nederigheid en de deugd te volgen. Elk gebed aan haar gericht werd direct door Galadrielle gebruikt om haar eeuwige strijd tegen de gulzige demon-prins te voeren.
Op een dag werd zij naar de Aarde geroepen door een jonge jongen die haar hulp vroeg. Het kind, dat alleen maar zat te bidden en te huilen aan zijn bed in een grote luxe woonkamer, werd bezocht door Galadrielle. Ze had lang blond haar en was gekleed in een licht en eenvoudig wit linnen kleed en haar twee vleugels straalden puur licht uit. Ze zei tegen de jongen:

- Ik ben Galadrielle, de Aartsengel van de nederigheid, je vroeg mij om hulp en ik beantwoord deze roep om hulp. Vertel mij nu hoe ik je kan helpen.

De jongen, verbaasd door de schoonheid en de zuiverheid van Galadrielle, antwoordde:

- Mijn vader, de koning van deze landen, dwingt me om te eten en te drinken als een krijger en zegt mij dat ik zwak ben. Maar ik ben niet zoals hij wilt dat ik ben. Ik eet en drink niet zoals ze hier aan het hof doen. Want daarbuiten lijden de mensen honger en armoede.

Galadrielle schudde toen haar hoofd en terwijl ze langzaam weer naar de hemelen opsteeg antwoordde ze de jongen:

- Ik hoor je, mijn jongen

En toen verdween ze in de lucht tussen de wolken. De volgende dag werden de pakhuizen van de koning leeg aangetroffen en hadden zij die armoede hadden weer te eten en konden hun kinderen weer voeden. De jongen werd koning en niemand in het koninkrijk kwam ooit nog wat tekort.

Op een dag vroeg Jah persoonlijk aan Galadrielle of zij een taak voor Hem wilde volbrengen. Hij riep haar bij zich en Hij vroeg haar:

- Galadrielle, jij gaat voor Mij op een zoektocht. Ga naar de vergeten landen, daar waar de ruïnes van Oanylonië liggen, en haal daar de kroon van het Schepsel Zonder Naam. Breng deze kroon bij Mij terug.

Galadrielle ging toen op een lange reis. De locatie van het vergeten land was voor geen mens bereikbaar en enkel een engel zou de vergeten landen kunnen benaderen. De tocht voerde door een mijlen en mijlenlange droge en zwarte vlakte waar geen leven mogelijk was en geen water te vinden was. Galadrielle kwam uiteindelijk aan bij de plaats waar de ruïnes van Oanylonië te vinden waren. Ook zag zij de diepe kloof waar Oanylonië in was verdwenen. Dagenlang keek zij rond om te zien of zij de kroon van het Schepsel Zonder Naam kon vinden, maar zonder succes. Ze werd bijna wanhopig van de gedachte dat ze met lege handen zou moeten terugkeren naar het Paradijs en daar haar falen aan Jah bekend zou moeten maken. Plotseling kwam er een zucht uit de enorme kloof. Galadrielle besefte toen dat zij de afgrond in moest afdalen om daar de kroon te vinden. Zij daalde af en enkel haar eigen goddelijke licht zorgde voor een beetje verlichting in de donkere afgrond. Op de bodem van de afrond, op een voetstuk dat werd omgeven voor lava, vond zij uiteindelijk de kroon. Hij was enorm en werd met goud en juwelen bezet. Galadrielle nam vervolgens de kroon en wilde de kloof verlaten toen zij plotseling werd aangevallen. Het Schepsel Zonder Naam sprong op haar af en sleurde haar mee de duisternis in. Daar vochten zij voor meerdere dagen zonder dat één van hen triomfeerde. Noch en licht, noch de schaduw kon winnen. Het was toen dat Michael, de Aartsengel van de Gerechtigheid, Galadrielle kwam helpen. Hij doorboorde het Schepsel Zonder Naam met zijn speer, waardoor deze zich tijdelijk moest terugtrekken. Hierdoor kregen Galadrielle en Michael de kans om met de kroon weg te komen. Galadrielle bracht de kroon vervolgens bij Jah die de kroon, symbool van de wellust van het Schepsel Zonder Naam, vernietigde. Aan Galadrielle schonk Hij de Goddelijke Genade voor haar strijd tegen het Schepsel Zonder Naam.


Vertaald uit het Grieks door Arilan Louvois, Theoloog van de Heilige Roomse Officie
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hagiografie van Sint Galadrielle, de Aartsengel
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hagiografie van Sint Gabriel, de Aartsengel
» Hagiografie van de Aartsengel St. Michel
» Hagiografie van de Aartsengel Saint Georges

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: De Bibliotheek :: Scriptorium-
Ga naar: