Kerkelijke Provincie Keulen
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Utrecht
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk XII

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Nikolaj Rostov
Overleden
Nikolaj Rostov


Aantal berichten : 1123
Registration date : 04-07-08

[Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk XII Empty
BerichtOnderwerp: [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk XII   [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk XII Icon_minitimema aug 25, 2008 11:47 am

Hoofdstuk XII

Toen deze menigte zich verwijderde bleef er een leegte die werd opgevuld door de wachters van de Romeinse procurateur. Het was toen, mijn vrienden, dat ik de diepste angsten van mijn leven heb meegemaakt.
De soldaten, in habijten zo rood als bloed, kwamen door de vele nauwe straatjes en deden een inval op de centrale plaats.

Sommigen verschenen plotseling op de hoge muren, anderen kwamen langs verschillende markten heb plein opgerend en blokkeerden alle deuren en uitgangen. Een Tribun liep vanaf de treden van het paleis van de gouverneur naar beneden, geflankeerd door een robuuste centurion.

Aangekomen te midden van de centrale plaats, hield de Tribun halt en boog zich voorover naar de centurion. Hij fluisterde hem wat toe, en toen sprak plotseling de centurion met zware harde stem:

“Gij, Christos, die beweert de Messias en de gids te zijn!
Hierbij beschuldig ik je voor het feit dat je een gevaar bent voor deze stad! Je zet mensen aan tot opstanden en bent een gevaarlijke revolutionair, een man van onrust. Ik vraag je eveneens om mij te volgen!”

Wij, zijn apostelen, werden door angste verlamd. Wij hoorden slechts het gefluit van de wind dat door de capes van de Romeinen waaide. Wij wachtten, bezorgd, de reactie van Christos af.
Daju werd, gekwetstheid dat hij niet was gekozen door Christos om zijn kerk te bouwen, geplaagd door zijn innerlijke demonen.

Christos antwoordde toen de centurion:
“Ik zeg u, man van weinig vertrouwen, het is niet ik die u gaat volgen, maar gij zult mij volgen!”

Toen beval de Tribun de centurion om Jeshua te arresteren. De officier naderde ons met een langzame stap. Ik ademde in het ritme van zijn voetstappen om me, in mijn radeloosheid, te kalmeren. Toen de centurion oog in oog stond met Christos, keek hij hem langdurig aan. Plotseling viel hij op zijn knieën en nam zijn helm af en omhelsde het kleed van onze Messias.

“Meester” smeekte hij tot grootte verrassing van de Tribun, “ik wil deel uitmaken van uw gemeenschap van trouw, hoe moet ik dat doen? Ik weet dat ik zondig ben geweest en een slechte meester heb gediend, maar ik vraag u nederig, vergeeft u mij!

Christos keek de man aan en, onder de blik van alle aanwezige Romeinen sprak hij de volgende woorden uit:
“Visser, hoor mij aan, je hebt zojuist het eerste ding gedaan om mij trouw te zijn; bescheiden zijn en je zonden opbiechten. Aldus, als je werkelijk berouw hebt van je daden, zal God je vergeven.”

En Christos wendde zich tot zijn apostelen en sprak:
“En u, als u fouten heeft gemaakt, of als iemand die fouten heeft gemaakt bij u komt, neem dan de biecht bij hem af en, wanneer hij oprecht is, zal God zijn zonden vergeven.”

Aldus naderde Christos de bron, welke op het midden van het plein aanwezig was en hij sprak tot de centurion:
“Door de gunst van de Almachtige, zal ik je wassen en ik zal de zonden die je omringen doen laten verdwijnen, want het water is de bron van het leven.”

En Christos legde zijn handen onder de stralen van de bron en ving het water op. Hierna liet hij het water op de gedaante van de centurion vallen en sprak de volgende woorden:

“Heer, was de zonden van deze man, opdat hij opnieuw geboren mag worden onder een nieuw geloof! Uw geloof! In de naam van de Almachtige, Amen”

Vervolgens riep Christos ons, zijn apostelen, bij zich en hij doopte de één na de andere, waardoor wij alleen een nieuw leven kregen. Hij zei tot ons: “Mijn apostelen, zowel mannen als vrouwen, door de gunst van God, ziehier gewassen van uw zonden. Het is nu aan u om God te tonen dat u de gratie van God waardig zijt. Gebruik het sacrament van de doop als basis voor al hen die de weg van God willen volgen, opdat zij opnieuw worden geboren en opnieuw kunnen beginnen.”

Het is deze dag die voor altijd in mijn geheugen gegrifd zal staan en welke ik nooit zal vergeten. Onze ontroering bereikte een hoogtepunt toen wij merkten dat de soldaten hun posten hadden verlaten en wij weer vrij waren.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
[Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk XII
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk XV
» [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk XVI
» [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk I
» [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk II
» [Vertaald]Leven van Christos: Hoofdstuk III

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: De Bibliotheek :: Scriptorium-
Ga naar: